Undersøg ålegræsset på stranden
FELTARBEJDEHer finder du elevernes arbejdsark til undersøgelser af ålegræsset på stranden (pdf) og beskrivelser af miljøet på stranden (pdf).
Fag
Naturfag
Klassetrin
7.-9. klasse
Varighed
Flere lektioner, evt. en fagdag
Hvad går aktiviteten ud på?
Eleverne skal undersøge en lokal strand på baggrund af deres viden om ålegræs og havmiljø.
De skal finde og undersøge opskyllet ålegræs og lave forskellige undersøgelser af miljøet på baggrund af den viden, de har tilegnet sig fra fagteksten Ålegræs som naturbaseret løsning.
Formålet er at træne naturfaglige undersøgelsesmetoder samtidig med, at eleverne får koblet det konkrete ålegræs med de faglige pointer i teksten om kulstoflagring, havmiljø og biodiversitet.
Eleverne kan øve sig på metodisk tilgang, observation, beskrivelse og dataindsamling, samtidig med at de får sanselige oplevelser og erfaringer med ålegræsset. Det skal danne baggrund for deres faglige forklaringer.
Der er mange forskellige muligheder for undersøgelser af det opskyllede ålegræs og miljøet på stranden. Her er forskellige forslag, der kan bruges fleksibelt og udvides efter behov:
- Find og genkend ålegræsset
- Undersøg ålegræsset
- Miljøbeskrivelse
Find og genkend ålegræs
Eleverne skal lede efter opskyllet ålegræs på stranden og skelne det fra fx tang. De skal bruge deres viden om ålegræssets kendetegn fra fagteksten Ålegræs som naturbaseret løsning.
- Som redskaber til genkendelse kan eleverne bruge printede og laminerede tegninger af ålegræs
- De kan også selv lave en bestemmelsesnøgle hjemmefra, hvor de beskriver hvilke kendetegn, man skal lede efter
- Lav en plan for systematisk undersøgelse af stranden for ålegræs. Kan man opdele stranden i felter eller zoner? Er der forskel på, hvor der er meget og og hvor der er lidt opskyllet ålegræs på stranden? Er der tegn på, at ålegræs bliver fjernet eller flyttet fra standen?
- Bemærk, at der kan være store mængder ålegræs begravet af sand og opskyl. Lad evt. eleverne komme med bud på forklaringer på, hvordan ålegræsset er blevet dækket til
Undersøg ålegræsset
Her er forslag til aktiviteter, hvor eleverne undersøger ålegræsset på forskellig vis.
I kan selv tilrettelægge undersøgelser eller bruge arbejdsarket her.
- Hvordan kan man se, at ålegræsset er en plante? Hvilke dele består planten af?
- Hvor lange blade har det opskyllede ålegræs? Hvem kan finde de længste blade?
- Er der rodstængler/rhizomer på nogle af de opskyllede ålegræsplanter? Hvem kan finde de længste rodstængler?
- Hvilke farver har ålegræsset? Hvad siger det om ålegræssets tilstand? Hvilke farver er der flest af?
- Hvordan føles ålegræsset? Glat, ru, slimet, vådt, tørt? Hvordan lugter det?
- Hvordan kan ålegræsset ellers beskrives?
- Opdel opskyllet i bunker, ålegræs for sig og andet materiale for sig. Andet-bunken kan sorteres yderligere i fx tang, muslingeskaller, sten, affald osv. Er der tegn på/spor efter dyreliv i de opskyllede bunker? Krabbeskjold, muslingeskaller, søstjerner? Hvad fortæller det os?
Miljøbeskrivelse
Ud over at undersøge det opskyllede ålegræs kan eleverne lave forskellige observationer, beskrivelser og undersøgelser af miljøet. Aktiviteterne kan varieres alt efter udstyr, tid og elevernes forudsætninger, men skal alle knyttes til de faglige pointer om ålegræssets forskellige funktioner og betingelserne for at ålegræsset kan trives, dvs. havmiljøets økologiske tilstand.
I kan selv tilrettelægge undersøgelser eller bruge arbejdsarket her til miljøbeskrivelse.
- Lav observationer og notér temperatur, vindforhold, bølger, lugt med mere
- Hvor og hvilke former for liv kan I finde på stranden? Evt. med brug af vandkikkerter på lavt vand, hvis I har mulighed for det
- Hvordan er havbunden? Sandet eller mudret? Er bunden slimet? Er der mange sten? Tilvokset eller bar? Hvordan ser det ud, hvis man roder op i bunden med fx en pind? Lugter den?
- Ser vandet klart ud? Grumset? Kan I se fisk eller andet dyreliv i vandet?
- Tag forskellige prøver og lav analyser, hvis I har udstyr til og mulighed for det, fx test for nitrat med sticks eller reagenser.
Sådan gør I
Før feltturen til stranden:
- Eleverne læser fagteksten Ålegræs som naturbaseret løsning
- Læreren skal beslutte, om eleverne selv skal designe feltarbejdet, fx hvilke områder, der skal undersøges, størrelsen på områderne, roller i gruppen mv. Beslut også, hvordan I skal opsamle og gemme data
Ved stranden:
- Eleverne laver undersøgelser, dataopsamler og dokumenterer med mobilfotos
- Skab kobling til de faglige pointer om ålegræs som naturbaseret løsning
- Tag evt. prøver og indsamlet materiale med hjem til skolen
Opsamling i klassen:
- Læreren beslutter, hvordan resultaterne af undersøgelserne skal bearbejdes og formidles, men det er afgørende, at det knyttes til det faglige indhold i fagteksten
Kompetencer
- Eleverne får trænet undersøgelseskompetence, når de observerer, beskriver og indsamler data, eventuelt designer egene undersøgelser og forholder sig metodekritiske
- Kommunikationskompetencen styrkes når eleverne diskuterer kendetegn og bruger fagsprog og fagord i deres beskrivelser og formidling
- Eleverne arbejder med perspektiveringskompetence, når de forbinder deres egne erfaringer og observationer fra den lokale strand med ålegræs som naturbaseret løsning
Flere muligheder
- Sammen med undersøgelserne kan I lave Feltfigurer af ålegræs og Kvadrater på kysten
- I kan vælge at tage ålegræs med hjem til skolen til videre undersøgelser, fx påvisning af carbon (via afbrænding med CuO, hvor røgen ledes over mættet kalkvand eller CO2-indikator) eller påvisning af næringsstoffer
- Ålegræsplanter kan lægges i pres og sættes i ramme eller gemmes på herbarieark
- Mål sigtedybde