Feltfigurer af ålegræs
LAV MODELLER
Fag
Naturfag
Klassetrin
7.-9. klasse
Varighed
45 min
Hvad går aktiviteten ud på?
Eleverne skal lave forskellige modeller af naturmaterialer på feltturen til stranden.
Formålet er både at illustrere faglige pointer med modeller, at udvide elevernes begreb om, hvordan modeller kan se ud og at eksperimentere med æstetiske udtryk og kreativitet i naturfag.
I skal bruge
- Ålegræs og andre materialer, som indsamles og bruges til modeller på stedet; det vi kalder feltfigurer
- Materialer til at lave modellerne direkte på stranden, fx pinde til at ridse i sandet med, snor, målebånd, tommestok eller lignende
- Mobilkamera til at tage billeder af modellerne
Sådan gør I
Eleverne skal finde og bruge det opskyllede ålegræs og andre naturmaterialer på stranden til at fremstille egne modeller direkte på stranden.
Læreren skal beslutte, om der er bestemte faglige pointer, som eleverne skal illustrere eller om eleverne frit kan lave modeller med ålegræs.
Modellerne skal laves som feltfigurer på stedet, men tag billeder af modellerne, så de kan tilføjes tekst/grafik og bearbejdes på andre måder senere.
Forslag til modeller
Eksempler på modeller til inspiration:
- Tegn/rids et “akvarium” i sandet. Marker havbunden og havoverfladen. Find opskyllet ålegræs, gerne med rodstængler, og placer dem på modellen. Find andre materialer, fx småsten, tang, muslingeskaller eller lignende, og placer dem på modellen. Lav gerne to forskellige modeller: En havbund, hvor ålegræsset trives, og en, hvor det ikke gør. Der kan tegnes C for carbon/kulstof ind på modellerne
- Find ålegræsplanter, læg dem på sandet og marker plantens dele: Blade, rodstængel/rhizom og rødder. Tegn en streg, der skal vise hvor havbunden er i forhold til planten
- Vis ålegræs i forskellige stadier af nedbrydning: fra ålegræs med friske, grønne blade over rådnende brune blade til døde, visne og sorte blade. Dette kan vises på flere måder
- Sammenlign længden af ålegræsplantens blade. Find planter med blade af forskellig længde, lav en sortering og en model med målestok. Det samme kan gøres med rodstængler
- Forskelle på ålegræs og tang (makroalger). Læg en ålegræsplante op ved siden af eksempler på tang og marker forskellene med pile.
- Sortering efter forskellige kriterier: fordel opskyllet i forskellige opdelinger, fx ålegræs – tang – sten – muslingeskaller – affald – andet. Sorteringen kan også omfatte levende overfor ikke-levende, materialer, der stammer fra havet overfor materialer fra land osv.
Eksempel: Ålegræs og tang
Venn-diagrammer med overlappende cirkler kan bruges til at snakke om forskelle og ligheder.
Det kan for eksempel være med ålegræs i den ene store cirkel, tang i den anden og en fællesmængde.
Eleverne kan opliste de forskelle og ligheder, de kan observere, men de kan også inddrage deres viden. Eleverne kan tage billeder af modellerne og tilføje tekst eller grafik senere, fx fra fagteksten.
Sammenligning kan også være mere enkel, hvor ålegræs og tang blot lægges op ved siden af hinanden til observation og beskrivelse.
Særlige træk kan markeres på forskellige måder, fx med pile.
Eleverne kan bytte og sætte ord på hinandens feltfigurer og derved få blik for forskellige måder at lave modeller, der viser kendetegn, ligheder og forskelle på ålegræs og tang.
Kompetencer
- Eleverne får trænet undersøgelseskompetence, når de finder, udvælger og undersøger naturgenstande og sorterer dem efter forskellige kriterier.
- Modelleringskompetence styrkes, når eleverne bruger naturgenstande til at fremstille modeller og bruge dem til at udtrykke, hvad de ved på forskellige måder. Eleverne kan få udvidet deres ideer om hvordan naturfaglige modeller kan se ud.
- Eleverne arbejder med kommunikationskompetence, når diskuterer de kendetegn, egenskaber, forskelle og ligheder, der kan vises med feltfigurerne, og når de bruger fagsprog og fagord i løbet af indsamlings- og formidlingsprocessen.
- Perspektiveringskompetence styrkes, når eleverne relaterer de konkrete naturgenstande og deres egne modeller til de faglige begreber om ålegræs som naturbaseret løsning.
Flere muligheder
- Medbring eventuelt små laminerede skilte med relevante fagbegreber, der kan placeres på feltfigurerne
- Afprøv modellerne på hinanden undervejs og revidér dem eventuelt efterfølgende