Kend forskel på skov
UNDERSØGELSE
Fag
Naturfag
Klassetrin
7.-9. klasse
Varighed
45 minutter
FIND ELEVSIDE MED BILLEDER AF SKOV HER
Billeder af 10 forskellige skove.
Hvad går aktiviteten ud på?
I denne aktivitet øver eleverne sig på at kende forskel på produktionsskov og urørt skov med henblik på de to skovtypers forskellige kulstoflagre. Eleverne anvender den viden, som de har tilegnet sig fra fagteksten Skoven som naturbaseret løsning. Aktiviteten kan enten stå alene eller oplagt bruges som indledende øvelse til Undersøg jeres skov.
Sådan gør I
Forberedelse:
- Eleverne læser fagteksten og ser videoen om skoven som naturbaseret løsning
- Læreren har printet klassesæt af de to modeller Skovenes kendetegn
- Læreren har printet klassesæt af arbejdsarket “Kend forskel på skov“
Gruppearbejde:
- Eleverne skal arbejde på fælles pc i mindre grupper
- Grupperne skal åbne elevsiden Produktionsskov eller urørt skov og følge opgavebeskrivelsen på arbejdsarket Kend forskel på skov
- Eleverne skal benytte de modellerne Skovenes kendetegn til at bestemme, om billederne viser en produktionsskov eller en urørt skov og notere det på arbejdsarkets bagside. De kan danne sig et overordnet indtryk og bedømme, hvilken model, billedet ligner mest, men de skal notere de kendetegn, der passer på skovtypen.
Opsamling:
- Sammenlign gruppernes resultater og erfaringer: Er der enighed om skovtyperne? Hvilke kendetegn var nemme/svære? Hvad er forskellen på model (tegningerne) og fotos af rigtig skov?
- Her knyttes elevernes undersøgelse til forskellene på de to typer skov som kulstoflager: Hvordan kan man observere, at den urørte skov indeholder mere kulstof end produktionsskoven? Hvor er kulstoffet lagret henne i de to skovtyper? Hvad sker der med det træ, der fældes og fjernes fra skoven?
- I kan sammen huske på, at langt de fleste skove i Danmark er produktionsskove. Eleverne kan støde på elementer af skov, der har fået lov at stå, men der er ganske få helt urørte skove.
Kompetencer
- Eleverne får trænet undersøgelseskompetence, når de undersøger billeder af forskellige skove for at kategorisere dem.
- Modelleringskompetence styrkes, når eleverne bruger modeller (tegninger) til forståelse og når de sammenligner modellerne med fotos af virkelige skove.
- Eleverne arbejder med kommunikationskompetence, når diskuterer kendetegn og bruger fagsprog og fagord som fx rodkage og træruin.
- Perspektiveringskompetence styrkes, når eleverne relaterer skovenes træer til kulstoflagring og naturbaserede løsninger til gavn for klimaet.
Flere muligheder
- I kan vælge at se og gennemgå billederne i fællesskab i stedet for i grupper
- Eleverne kan udarbejde eget skema til undersøgelse af den lokale skov – se Undersøg jeres skov
- Eleverne kan træne begreberne ved at lave kimsleg/huskeleg med de forskellige kendetegn for de to skovtyper
- Eleverne kan finde billeder af forskellige danske skove online og teste hinanden med dem