Påvis kulstof og CO₂
UNDERSØGELSE
Fag
Naturfag
Klassetrin
7.-9. klassetrin
Varighed
2 lektioner
Her finder du elevernes arbejdsark til påvisning af kulstof (pdf) og til påvisning af CO2 (pdf).
Hvad går aktiviteten ud på?
Eleverne skal bruge indsamlet materiale (små grene eller kviste fra træer) til påvisning af kulstof og/eller CO2. De skal dermed knytte konkret træmateriale fra den lokale skov til de kemiske kulstofforbindelser, heriblandt CO2 i atmosfæren.
Eleverne kan enten selv designe en undersøgelse, som viser at træer indeholder carbon/kulstof, fx ved afbrænding og påvisning af sod. Eller de kan designe en undersøgelse, som viser at træ indeholder CO2 ved brug af en indikator. En anden mulighed er, at de kan følge en eksisterende forsøgsvejledninger som dem i arbejdsarkene.
I skal bruge
- Indsamlet materiale fra lokal skov: små grene eller kviste fra træer, gerne gamle kviste på jorden
- Fotos af træmaterialet fra indsamlingen og af indsamlingsstedet
- Udstyr til forsøg med afbrænding af træ (fx bunsenbrænder, tang og glasplade) og/eller indikator og opstilling til påvisning af CO2. Find udstyrsliste i den forsøgsvejledning, I evt. bruger.
Sådan gør I
- Eleverne lægger deres indsamlede grene og kviste til tørre
- Læreren skal beslutte om eleverne selv skal designe undersøgelserne, om de skal følge en forsøgsvejledning, og om de skal opstille forventninger til deres undersøgelser
- Eleverne udfører deres undersøgelser med afbrænding af træ og noterer deres resultater
- Ved opsamlingen skal eleverne knytte deres faglige forståelse af carbon/kulstof og carbondioxid/CO2 i træ til deres viden om afbrænding af træ i kraftvarmeværker og skoven som kulstoflager og naturbaseret løsning
- Eleverne kan bruge deres fotos af træer og kviste som udgangspunkt af deres faglige forklaringer
Kompetencer
- Eleverne bruger undersøgelseskompetence når de indsamler og undersøger materialet, laver dataopsamling og måske opstiller forventninger/hypoteser
- Kommunikationskompetence kommer i spil, når eleverne præsenterer deres faglige forståelse og viden med afsæt i fotos og med brug af fagbegreber
- Perspektiveringskompetence styrkes, når eleverne kobler deres undersøgelser af konkret materiale fra den lokale skov med deres viden om udledning af CO2 , kulstoflagring i skov og naturbaserede klimaløsninger
Samlede materialer
- Elevernes egne beskrivelser af undersøgelser eller vejledninger til påvisning af kulstof/carbon og carbondioxid/CO2
- Arbejdsark: Påvisning af kulstof (pdf)
- Arbejdsark: Påvisning af CO2 (pdf)