Undersøg søen
FELTARBEJDE
Fag
Naturfag
Klassetrin
7.-9.klasse
Varighed
Flere lektioner, evt. en fagdag
-
Fagtekst til eleverne [link]
-
Arbejdsark til eleverne [link]
Hvad går aktiviteten ud på?
Eleverne skal undersøge et lokalt vådområde i form af en større eller mindre sø.
De skal lave undersøgelser og lede efter tegn på, at organisk materiale bliver bevaret og at vådområdet dermed fungerer som et kulstoflager.
Formålet er at træne naturfaglige undersøgelsesmetoder samtidig med, at eleverne får koblet den konkrete, lokale natur med de faglige pointer fra teksten om nedbrydning, bevaring og kulstoflagring.
Eleverne kan øve sig på metodisk tilgang, observation, beskrivelse og dataindsamling, samtidig med at de får sanselige oplevelser og erfaringer med det materiale fra den sø, de undersøger.
Der er mange forskellige muligheder for at undersøge søen som et miljø, hvor kulstoffet bevares og lagres. Her er forskellige forslag, der kan bruges fleksibelt og udvides efter behov, og som alle kan foretages fra kanten af søen.
- Undersøg vandet
- Undersøg bunden
Undersøg vandet
Eleverne skal lave deres undersøgelser med henblik på at se vandet som et miljø, hvor det organiske materiale bevares.
- Undersøg vandets farve ved at tage en vandprøve i en gennemsigtig beholder. Hold gerne prøven op mod en hvid baggrund, når farven skal bedømmes. Sammenlign med postevand. Brunfarvning kan være udtryk for indhold af humusstoffer, altså de stærkt nedbrudte organiske stof, der giver jordbunden mørk farve og altså også giver farve til vandet.
- Undersøg pH i vandet. Et surt miljø kan medvirke til bevaring af materiale.
- Er der tegn på, at der bliver tilført organisk materiale direkte til vandet? Blade, grene, rødder og lignende? Vær opmærksom på, at organisk stof også tilføres på andre måder, fx via tilstrømmende vand.
Undersøg bunden
Eleverne skal undersøge søbunden på måder, der er mulige fra kanten af søen.
De skal se, om de kan påvise tydelig forskel i farve og andre egenskaber ved det mørkfarvede, kulstofholdige og stofbevarende bundmateriale og jorden fra et andet miljø i nærheden, fx tør skovbund.
- Mærk med en pind, om bunden virker fast eller blød
- Tag prøver af bundmaterialet og undersøg det nærmere i den ene halvdel af en fotobakke. Er materialet ensartet? Er det mørkfarvet? Er der forskellige farver? Sammenlign evt. med en hjemmelavet/udprintet farveskala. Lugter det? Kan man ses og genkende plantedele, og hvordan ser de ud? Farver, nedbrudte eller ej?
- Sammenlign bundmaterialet fra søen med en prøve fra et andet (mindre vådt) miljø i nærheden. Prøven indsamles, lægges i den anden halvdel af fotobakken, og de to prøver sammenlignes.
- Ideelt kan der tages en prøve af bundmaterialet med et kajakrør. Tag billede af kernen i røret og tag materialet ud til nærmere undersøgelse i en fotobakke eller på en dug
Metan-bobler
Eleverne skal koble viden fra fagteksten om metan med bobler fra mudderbunden i det lokale vådområder. De skal se metanboblerne som tegn på, at der ikke bare er organisk materiale til stede, men også er iltfri forhold.
Når der fra kanten af vådområdet rodes i mudderbunden med en pind, kan der komme bobler af metan op til overfladen. I nogle tilfælde vil det nærmest bruse.
Som lærerforsøg kan metan eventuelt påvises ved at opsamle det opboblende metan i en beholder og (sikkert og forsvarligt udført af læreren) antænde det (det giver et “plop”).
Sådan gør I
Før feltturen til stranden:
- Eleverne læser fagteksten
- Læreren skal beslutte, om eleverne selv skal designe feltarbejdet, fx hvilke områder, der skal undersøges, størrelsen på områderne, roller i gruppen mv. Beslut også, hvordan I skal opsamle og gemme data
Ved vådområdet:
- Eleverne laver undersøgelser, dataopsamler og dokumenterer (evt. med mobilfotos)
- Skab kobling til de faglige pointer om vådområder som naturbaseret løsning
- Tag evt. prøver og indsamlet materiale med hjem til skolen
Opsamling i klassen:
- Læreren beslutter, hvordan resultaterne af undersøgelserne skal bearbejdes og formidles, men det er afgørende, at det knyttes til det faglige indhold i fagteksten
Kompetencer
- Eleverne får trænet undersøgelseskompetence, når de observerer, beskriver og indsamler data, eventuelt designer egene undersøgelser og forholder sig metodekritiske
- Kommunikationskompetencen styrkes når eleverne diskuterer kendetegn og bruger fagsprog og fagord i deres beskrivelser og formidling
- Eleverne arbejder med perspektiveringskompetence, når de forbinder deres egne erfaringer og observationer fra det lokale vådområde som naturbaseret løsning
Flere muligheder
- Sammen med undersøgelserne kan I lave feltfigurer fra vådområdet
- Tag jordprøver med hjem til bestemmelse af humusindhold, fx som beskrevet her på Skoven i Skolen
- Tag en vandprøve med hjem og tilsæt lidt saltsyre for at se humusstofferne udfælde
- Lav andre miljøundersøgelser, hvis I har udstyr til det