Feltfigurer ved søen
LAV MODELLER
Fag
Naturfag
Klassetrin
7.-9. klasse
Varighed
45 minutter som en del af felttur
Hvad går aktiviteten ud på?
Eleverne skal fremstille forskellige modeller af naturmaterialer på feltturen: de skal lave deres egne feltfigurer.
En feltfigur skal:
1) illustrere en faglige pointe
2) være lavet af materialer fra det miljø, den omhandler
3) laves i det miljø, den omhandler
Formålet med aktiviteterne er:
- at eleverne bruger selvfremstillede modeller til at vise deres egen faglige forståelse
- at udvide elevernes begreb om, hvordan modeller kan se ud
- at eleverne eksperimenterer med æstetiske udtryk og kreativitet i naturfag.
Når modellerne laves både i og af materialer fra det konkrete, lokale vådområde kan det hjælpe koblingen mellem konkret natur og abstrakt klimastof på vej.
I skal bruge
- Prøver af vand, jord, plantedele og andet materiale fra stedet, der kan bruges til at illustrere faglige pointer. Fx materiale, der enten er nedbrudt eller bevaret, har forskelle i farver og tekstur eller lignende
- Eventuelt beholdere som fotobakker og gennemsigtige beholdere til vandprøver
- Andre indsamlede materialer fra det miljø, I undersøger på feltturen
- Eventuelt egnede genstande i miljøet, der kan danne baggrund for feltfigurerne: en træstub, sten, jordbund eller lignende
- Materialer til hjælp til fremstilling af modellerne, fx pinde til at ridse i jorden med, snor, målebånd, tommestok, måleglas eller lignende
- Mobilkamera (evt. lærerens) til at tage fotos af modellerne
Sådan gør I
Eleverne finder og bruger relevante naturmaterialer til at fremstille egne modeller direkte ved vådområdet.
Læreren skal beslutte, om der er bestemte faglige pointer, som eleverne skal illustrere, eller om eleverne frit kan lave modeller.
Modellerne skal laves som feltfigurer på stedet, men tag billeder af dem, så de kan tilføjes tekst/grafik og bearbejdes på andre måder senere.
Forslag til feltfigurer
Eksempler på modeller til inspiration:
- Tegn/rids en model af en søbund.
- Vis forskellen på vådområdets mørkfarvede jord med meget organisk kulstof og den lysere jord fra et sted, der ikke er et vådområde. Materiale fra søen kontra materiale fra land.
- Vis organisk materiale i forskellige stadier fra komplet bevaret til fuldstændig nedbrudt.
- Lav en farveskala med forskellige vand- eller jordprøver (angiv, hvor de er taget).
- Lav en model, der viser at det organiske materiale bevares i vand, men nedbrydes, så snart det tørlægges og der kommer ilt til.
Kompetencer
- Eleverne får trænet undersøgelseskompetence, når de finder, udvælger og undersøger naturgenstande og sorterer dem efter forskellige kriterier.
- Modelleringskompetence styrkes, når eleverne bruger naturgenstande til at fremstille modeller og bruge dem til at udtrykke deres forståelser på forskellige måder. Eleverne kan få udvidet deres ideer om hvordan naturfaglige modeller kan se ud.
- Eleverne arbejder med kommunikationskompetence, når diskuterer de kendetegn, egenskaber, forskelle og ligheder, der kan vises med feltfigurerne, og når de bruger fagsprog og fagord i løbet af indsamlings- og formidlingsprocessen.
- Perspektiveringskompetence styrkes, når eleverne relaterer de konkrete naturgenstande og deres egne modeller til de faglige begreber om søen som naturbaseret løsning.
Flere muligheder
- Medbring laminerede illustrationsmodeller, som eleverne skal lave egne feltfigurer af
- Medbring små laminerede skilte med relevante fagbegreber, der kan placeres på feltfigurerne
- Afprøv modellerne på hinanden undervejs og revider dem eventuelt efterfølgende