Små og store stammer
BYG MODELLER
Fag
Naturfag
Klassetrin
7.-9. klasse
Varighed
45 minutter
Her finder du elevernes arbejdsark (pdf).
Hvad går aktiviteten ud på?
I denne aktivitet skal eleverne bygge enkle modeller af træer (stammer) med samme højde, men forskellig omkreds. Formålet er forståelse af sammenhæng mellem omkreds og rumfang; at store, brede træstammer rummer mange gange mere kulstof end stammer med mindre omkreds. Dette kan eleverne vise og forklare med deres egne modeller.
Læreren skal beslutte, om eleverne skal designe egne modeller eller bruge det færdige arbejdsark.
Eventuelt: Eleverne kan sammenligne deres modeller med egne observationer eller målinger af træers omkreds fra felttur til lokal skov.
I skal bruge
- Printede klassesæt af arbejdsarket Små og store stammer.
- Byggematerialer, fx Centicubes eller Lego
Sådan gør I
- Eleverne skal arbejde i grupper og bruge Centicubes eller Legoklodser til at bygge modeller af træstammer med samme højde. De skal både bygge stammer/søjler, der består af en enkelt klods, og stammer med to og tre gange så stor omkreds. På modellerne kan de se, at 2 x omkreds = 4 x rumfang og 3 x omkreds = 9 x rumfang i forhold til modellen med en enkelt søjle. Se eksempel på billedet .
- Eleverne skal bruge modellerne til faglige forklaringer og selv formulere sammenhænge mellem stammernes størrelse (omkreds) og kulstofindhold (rumfang) og knytte modellerne til skovens lagring af kulstof
- Fælles diskussion af modellernes muligheder og begrænsninger
- Eleverne kan bygge fælles “skove” med små og store stammer i forskellige kombinationer og knytte det til skov som naturbaseret løsning
Kompetencer
- Modelleringskompetencen styrkes, når eleverne konstruerer modeller og bruger dem til at forklare sammenhæng mellem omkreds og rumfang, og når de sammenligner den meget forenklede model med virkeligheden.
- Eleverne bruger kommunikationskompetence, når de formidler med brug af fagsprog og fagord som fx kulstoflager, omkreds og rumfang, og når de bruger modellerne til formidling.
- Perspektiveringskompetence styrkes, når eleverne relaterer skovenes træer til kulstoflagring og naturbaserede løsninger til gavn for klimaet.
Flere muligheder
- Eleverne kan udvide modellerne og overveje, hvordan de viser fx dødt ved eller træstubbe
- Eleverne kan bygge tilsvarende modeller af andre materialer, fx rør af karton eller modellervoks, eller finde på andre måder at vise deres viden om stammernes størrelse og skovens kulstoflager
Samlede materialer
- Arbejdsark: Små og store stammer