Påvis kulstof i ålegræs
UNDERSØGELSE
Fag
Naturfag
Klassetrin
7.-9. klasse
Varighed
20-30 min
Hvad går aktiviteten ud på?
Eleverne skal bruge indsamlet ålegræs til påvisning af kulstof. De skal dermed knytte det konkrete materiale, ålegræsset, fra den lokale strand til de kemiske kulstofforbindelser, heriblandt CO2 i atmosfæren.
Eleverne kan enten selv designe en undersøgelse, som viser at ålegræs indeholder carbon/kulstof, fx ved afbrænding og påvisning af sod. Eller de kan følge en eksisterende forsøgsvejledning, se fx her
I skal bruge
- Indsamlet ålegræs fra den lokale strand. Gerne så tørt som muligt af hensyn til afbrændingen og for at mindske tørringsprocessen
- Fotos fra indsamlingen af ålegræs og af indsamlingsstedet
- Udstyr til forsøg med afbrænding af ålegræs (fx gasbrænder, tang og glasplade). Find udstyrsliste i den forsøgsvejledning, I evt. bruger.
Sådan gør I
- Læreren skal afgøre, om eleverne selv skal være med til designe undersøgelsen eller om de skal følge en given forsøgsvejledning
- Undersøgelsen kan i alle tilfælde enten udføres på stranden eller tilbage i stinkskabet i laboratoriet på skolen. Hvis ålegræsset er meget friskt og vådt, så kan det være nødvendigt at tørre det over nogle dage
- Hvis ålegræsset allerede er tørt, så kan man sagtens foretage afbrændingen på selve stranden. Man kan benytte et lille campingblus eller en håndholdt gasbrænder, som benyttes til madlavning (fx crème brûlée)
- Find et egnet underlag til afbrændingen, fx en større sten (ikke flint). Sæt ild til en mindre klump af tørt ålegræs. Hold en glas- eller metalplade med en tang henover det brændende ålegræs, indtil der dannes sod på pladen
- Da kulstofholdige materialer bliver sorte ved forbrænding, så er dannelsen af sort sod på glaspladen en indikation på, at ålegræsset indeholder kulstof
- Man skal naturligvis tage de samme sikkerhedsforanstaltninger, som man ville gøre i faglokalet. Vær særligt opmærksom på, at eleverne ikke brænder sig på den opvarmede sten, der benyttes som underlag. Den kan forblive varm selv efter undersøgelsen er overstået
- Eleverne udfører deres undersøgelser med afbrænding af ålegræsset og noterer deres resultater
- Ved opsamlingen skal eleverne knytte deres faglige forståelse af carbon/kulstof i ålegræs til deres viden om ålegræs som naturbaseret løsning
- Eleverne kan bruge deres fotos af ålegræsset og undersøgelsen som udgangspunkt for deres faglige forklaringer
Kompetencer
- Eleverne bruger undersøgelseskompetence, når de indsamler og undersøger materialet, laver dataopsamling og måske opstiller forventninger/hypoteser
- Kommunikationskompetence kommer i spil, når eleverne præsenterer deres faglige forståelse og viden med afsæt i fotos og med brug af fagbegreber
- Perspektiveringskompetence styrkes, når eleverne kobler deres undersøgelser af konkret materiale fra den lokale strand med deres viden om udledning af CO2, kulstoflagring og naturbaserede klimaløsninger