Mangrovens fremtid?
MODELLER Fag
Naturfag
Klassetrin
7.-9. klasse
Varighed
45 minutter
Hvad går opgaven ud på?
Hvordan ser mangroven ud i dag og hvordan kan mangroveområder se ud i fremtiden?
Hvilken betydning har det, om der er tale om det ene eller det andet scenarie? Ud fra modeller kan eleverne forholde sig til forskellige mulige fremtidsbilleder og sætte dem i relation til naturbeskyttelse, naturgenopretning og naturbaserede løsninger, når det gælder mangroven.
Der er fire forskellige modeller, som eleverne kan beskrive, sammenligne og forholde sig til.
A: Gammel mangrove, B: Ryddet mangrove, C: Nyplantet mangrove og D: Opvokset mangrove.
Hver model vises ved enten højvande eller lavvande (skiftes ved klik på felterne over modellen).
Sådan gør I
Forberedelse:
- Eleverne læser fagteksten om mangrover og ser evt. videoen “På rejse i mangroven”.
Gruppearbejde:
- Eleverne skal arbejde på fælles pc i mindre grupper.
- Eleverne arbejder med modellerne på elevsiden og besvarer arbejdsspørgsmålene.
Fælles opsamling:
- Fælles diskussion af forskellene på de fire modeller og af svarene på arbejdsspørgsmålene.
- Gør det eksplicit at der er tale om modeller og diskuter deres muligheder og begrænsninger. Hvad fokuserer modellerne på og hvad viser de ikke noget om? Sammenlign evt. med billeder fra fagteksten eller videoen.
- Knyt overvejelserne til klima, både i forhold til kulstoflagring og konsekvenser af klimaforandringer i form af ekstreme vejrfænomener eller vandstandsstigninger.
Kompetencer
- Eleverne får trænet undersøgelseskompetence, når de sammenligner de forskellige scenarier og finder forskelle og ligheder.
- Modelleringskompetencen styrkes, når eleverne bruger modeller til forståelse og forklaring, og når de forholder sig til forskelle på model og virkelighed.
- Eleverne arbejder med kommunikationskompetence, når de formidler deres forståelse af ændringer over tid og mulige fremtidsscenarier for mangroven.
- Perspektiveringskompetence styrkes, når eleverne relaterer forskellige mulige fremtidsscenarier for mangroven til naturbeskyttelse, naturbevaring og naturbaserede løsninger.
Flere muligheder
- I kan vælge at arbejde med modellerne i fællesskab i klassen i stedet for i grupper.
- Eleverne kan tegne eller fremstille egne modeller af mangroveområder.
- De enkelt modeller findes også i en samlet pdf til print.